Saturday, April 30, 2011

sahabat selamanya....


tajuk tok minggu nie...SAHABAT SELAMANYA....oh sahabat....
mesti korang ramai kawan kan??ke xda orang nak kawan dengan korang??hahaha...tipu la kalau korang xda kawan kan...ingat lagi pepatah melayu "kawan ketawa senang dicari, kawan menangis sorang diri"....
ape beza kawan dengan sahabat....SAHABAT- sanggup bersusah payah untuk kita, yang senantiasa bersama kita walaupun susah..mahupun senang...TAPI...KAWAN-bila datang sesuka hati...pergi bila perlu....ohhh...dimanakah kita....dan mana yang korang cari sebenarnya....


orang kata kawan selalu makan kawan??nape kawan tak makan nasi ke makan mee goreng ke..kan sedap...ada makan kawan....bukannya sedap pun....heheh...sambung balik citer...yuppp...memang selalu kawan makan kawan....tikam kawan dari belakang...ohhh pedihnya kena tikam nie....tapi sahabat xda pula orang nak cakap sahabat makan sahabat.....tah la...aku pun kureng nak paham bab-bab nie....



pernah xkorang dengki dengan kawan korang??tipu la kalu korang xpernah dengki dengan kawan korangkan...kalu xbanyak sikit mesti adakan???aku pun macam korang...mesti jeles punya...tambah2 lagi dia pandai....hehehe...so,terasa la nak pandai macam dia....kan positif jeles aku nie...hahaha....sebenarnya setiap insan dicipta dengan kelebihan dan kekurangan...semua manusia xsama...kalu sama xda la orang jahat...semua baik je....kelebihan dan kekurangan tu la yang wat kita semua serasi bersama....eh tah pape ayat aku....sat sama....sat xsama.... ikut suka la....hahaha......sahabat yang sejati sentiasa memberi nasihat yang baik kepada sahabatnya agar sahabatnya tidak tersalah langkah.....tapi kawan, dia bagi nasihat jugak...tapi bila da xda orang nak layan...cukup sekali je la...pastu xda dah dia nak bagi nasihat pepanjang da....pepandai la kawan dia tu pikiaq baik buruk....life dia kan...kang kata sebok plak....huhu

ok2...sambung lagi soalan...haa..ni soalan cepu gangsa....sahabat,kawan dan kekasih, mana lebih penting??mesti korang pilih kekasih korang kan..kann...sebab ape??...semua citer bleh share dengan beliau kan....erm...semua ke yang patut dishare dgn beliau....kalu korang gaduh dengan kawan korang pun..korang citer kat pakwe korang ke???and then..kalu korang gaduh dengan pakwe korang??korang citer kat kawan korang gak ke???kalu betul...korang memang xpatut....kecian mereka yang berada disekeliling anda...senantiasa mendengar masalah anda...korang ingat...kawan dengan pakwe korang tu xda masalah ke....memang la boleh luahkan...tapi berpada2 la....jangan sampai deorang naik muak dengar citer dari korang.....kawan-kawan la,sahabat-sahabat la...dan kekasih-kekasih la...jangan samakan deorang..jaga hati deorang yang berda disekeliling kita....ni x,bila ada kekasih..lupa kawan,...time susah dengan kawan...time senang dengan kekasih...cube kalu korang kat tempat deorang plak..ape rasa???pikiaq tengok.....

pernah dengar dari mulut deorang yang berbunyi begini:
KAWAN- dia nie asyik citer pasal balak dia je....ingat dia sorang ada pakwe....mcm orang lain xda plak...boring la dengar....xkan semua pasal balak dia nak citer kat aku kot....isk....datang nak blaja ke nak bercinta....bosan la..asyik2 dengar nama pakwe dia je.....mcm da xda nama orang lain je....tulun...tension aku...nak blaja pun xbleh......isk2...ada xkawan korang ckap kat korang mcm 2??cer tnya deorag...hehehe...

PAKWE-boring la...awek aku asyik citer masalah dia je.. macam aku xda masalah plak...tapi sebab sayang aku dengar je la,sabo je la banyak2.....hahhh...kalu ni pakwe korang...aku sarankan baik cari lain je...huhu

pernah xkalu korang share citer korang...deorang akan cakap mcmnie....cube korang tnya kat kawan dengan pakwe korang....korang akan dapat jawapanya...tapi korang pun mesti pernah rasakan...so,korang pun mesti da tahu.....hehehe

so,sesama la kita hormat menghormati manusia-manusia yang berada disekeliling kita....apabila kita hormat orang...orang pun akan hormat kat kita, dan hargai la orang-orang yang berada disekeliling kita sementara mereka masih bernyawa kerana mereka sangat beharga.....rasa citer ni xsama dengan tema kan....whatever la...janji tajuk dia lebih kurang dengan citer.....kan...kan...kan...

















Thursday, April 28, 2011

kasih sayang sampai kemati!!! "saya sayang ayah saya"


"Assalamualaikum wbt. Ya Allah, pelihara keselamatan pembaca message ini, berikanlah pertunjuk kejalan yang diredhai, lapangkan hati n fikiran, permudahkan segala kerja dan menjawab peperiksaan, muliakanlah dan sayangi anakanda ku ini,dan bahagiakan keluarganya,sihatkan tubuh badannya, berkati rezekinya, kuatkan imannya, berilah kenikmatan ibadah padanya, jauhkan dari fitnah, pesan bonda jangan dilupa, perbanyakkan doa kepada Allah mohon pertunjuk dalam menjawab peperiksaan dengan jayanya"- ayah, 27 April 2011, 22:29

 Sambil menaip blog ni air mata aku berderai lagi...semalam aku dapat message nie...bersempena befday ayahku yg tercinta...dia mengantar message nie...bila aku baca je...air mata aku mengalir...oohh...saya sayang ayah saya...tak terungkap oleh kata-kata...


tetiba aku teringat kat 1 perkara...ari tu...sebelum aku menaiki bus pulang ke bangi..(waktu tu aku belajar kat bangi kira2 tahun lepas la)...aku bersalaman dengan mak n peluk erat mak aku...pastu dengan ayah, aku cuma salam tangannya je..tetiba..terkeluar ayat dari mulut ayah aku...mak peluk...ayah taknak peluk kew?...aku ??malu mungkin..nk peluk didepan orang ramai yg menaiki bus masa tu.....tapi pabila dipikirkan kembali...xsalah pun peluk ayah aku...wat pa nak malu....dia ayah aku...ish2...berdosanya aku nie...

dan pabila tiba waktu raya...biasa la..waktu tok bersalam-salaman,aku salam ayah n peluk dia...aku tengok muka ayah aku yang tersenyum...lepas tu semua adik2 apabila bersalam dengan ayah aku, ayah akan peluk mereka.....orang lain mungkin xperasan...tetapi tidak aku...

ayah yang aku sayangi....ketahuilah anakmu ini terlalu sayangkan mu...
tak terungkap dengan kata-kata....xterbalas semua jasa mereka yang membesarkan aku selama ini....
kasih sayang yang aku terima selama ini penuh berharga....

masih segar lagi diingatan aku...waktu aku g umah kawan aku yang jauh di pendalam...aku g cuma bagi taw kat mak je...ayah balik keje je tnya mana aku..mak citer kat ayah aku g air ganda dekat dengan gerik,Perak...naik motor waktu tu....ayah soh mak siap cepat...g ikut aku...katanya tempat tu bahaya...tetambah plak...aku perempuan...takut moto rosak dalam hutan...katanya...
perjalanan dari kroh ke air ganda mengambil masa dalam 2jam...dalam kawasan tu xda line plak tu....pastu mcmner tah...tergerak hati nak balik awal...sampai je pekan gerik...aku tengok ayah aku dok kat belakang....ayah soh aku balik umah....aku pun balik dengan selamat...
keesokkan harinya mak citer la kat aku...bila ayah aku dapat taw yag aku g sana...ayah xsenang duduk...nak sembahyang pun xbleh....lepas tu terus dia pecut...laju plak tu...betapa risaunya ayah kat aku.....aku sayang ayah...


 last sekali aku titipkan warkah tok ayah tersayang...
terima kasih yang tak terhingga aku ucapkan tok ayah sebab membanting tulang mencari rezeki...
memang banyak yang nak diceritakan....tapi rasanya biarlah semua tu jadi kenangan tok diri ini...
terima kasih...jasamu tak terbalas sampai ke mati....semoga dirimu dirahmati dan berbahagia hendaknya.....
aku bersyukur menjadi anakmu.....semoga Allah selalu memeliharamu dan senantiasa berada di dalam rahmat-Nya, amin..


  video

Sunday, April 10, 2011

semakin sebokkk??


what up...lama xmenaip blog nie...kosong je kan...tah la...xtaw why aku rajin plak nak menaip citer2 nie...ne je la kesempatan yang aku ada....esok test sedang berpusu2 menanti...sibukk sgt ke?kira sibuk jugak la tu kan...nak wat mcmner...life student nie xsama dgn org  biasa...memerlukan commitment dan ketekunan yg tinggi....tekun ke aku nak blaja nie...mcm hampeh je rasa....study xpun...malas lg ada....kuar merayau2...asyik makan n tido...tu student punya life la...tu aku...korang aku xtaw la....huhu

esok test b.i..lusa test automotive....erm pompuan ambik bidang auto ni...memang membanggakan sedangkan aku xtaw papepun...hahaha...tp wat2 taw la...jgn memalukan dri sendri....huhu...tulat...test mathematics... de killers subject...mmg kill la kalu blaja mathe nie...pastu test eng.mechanic...sir aku ckp kalu nak jg engineer kena pandai mechanic...tu basic nak jd engineer....so dgn keterpaksaan aku pun blaja...nak jg engineer kan...ke nak jd engen nyok pun aku xtaw la.....letih hidup sbgai student...kena bkerja keras...tp buah nya sgt manis...insyaAllah...

tu je la yg rajin aku pos tok malam nie...smbil  layan radio muzik.fm...layan memalam dgn lagu jiwa2...layanzzzz.....