Sunday, July 31, 2011

Hasil dari titik peluh tulang empat kerat.....

Assalamualikum....per citer...lama xtulis blog ni...xda info baru...cuma nak citer pasal cuti semester baru-baru nie...aku first time keje kat kedai runcit kat station bas kroh....selama 18 hari aku bekerja kat situ...mcm2 pengalaman yg aku dapat...1hari mcm2 hal yg jadi...tapi semua tu pengalaman....tapi mmg best la...aku bukan saje kejar duit tp cari pengalaman disebalik pekerjaan tu....aku mencari duit hasil dari titik peluh tulang empat kerat yang aku ada.....


Orang kata kalau kita ikhlas,jujur dan amanah semua orang suka...tu yang aku serapkan waktu aku berniaga....pelanggan kadang2 mintak kurang itu dan ini...aku sebagai bos dan pekerja...xkan xboleh nak bertolak ansur kut..setakat dua tiga kupang xkan nak berkira kan....macam2 la..

Aku ingat lagi pada hari kedua aku keje...aku terjual surat khabar metro,sepatutnya harga paper metro tu RM1.50 je...tp aku p bedal smpai RM2.00...aku start keje ari ahad...memang la paper hari tu RM2.00...tp ari kedua aku keje ari isnin...paper sepatut kena jual RM1.50...sampai sekarang aku bersalah dengan budak pompuan tu...aku betul2 mengharap dia datang kat kedai tok mintak RM0.50 dia tu...patut la dia pandang aku pelik...rupanya aku xpulang baki dia...aku plak xpernah beli n baru 1'st time jual paper....aisshhh...memmang rasa bersalah la...

ada yang kena kacau dengan mat2 terap...tu biasa la kan,suka sangat deorang kacau pompuan..kalau xkacau xsenang duduk kot...orang laki ni kalau ramai2 dia berani...tapi kalau dia sorang..muka macam tertelan belacan...wat xtaw dah ler...ada ke patut tanya aku dah kawin ke x....aku jawab je dah..semedang xda sorang pun nak kat aku...huhu..hari2 yang dilalui sangat seronok...

keje kat situ xla boring sangat sebab member sekolah aku ada keje kat area tu jugak...wanie nama dia...selalu tolong aku kira akaun n lepak ngan aku...xla boring...pagi2 rutin kteorang akan sarapan nasi kerabu dlu....pehhh memang mengiurkan la nasi kerabu tu...boleh dikatakan tiap2 ari kteorang beli makanan tu...hahaa..tepat je pukul 5.00 or 5.30 kteorang akan tutup akaun dan cabut balik..tapi kalau ada bos terpaksa la sampai kul 6.30....hehehe...biasa la depan bos semua kena baikkk....kena kuat belakon semua tu...jangan tiru macam aku...hehehe

baru aku taw sekarang..kalau wat papepun hidup kita kena bertolak ansur,jujur,amanah....selalu senyum,ramah dan mesra dengan orang ...yang penting ikhlas...layan orang kena elok2,kena ada cara nak tarik pelangan....betul orang kat "customer is right"...  kalau kita sombong..senyum pun xnak...semua pelanggan lari....xda sorang pun yg datang..pastu deorang bleh plak bagitaw kawan2 n jiran2 deorang jgn datang kedai tu...sape yg susah...orang yg buka kedai la yg susah...xda orang nak datang beli....so,nilai2 yang murni kena la sentia diterapkan....tengok kedai cina...buruk je...tapi laku sampai ke cucu  cicit..apasal...pernah pikir ape deorang terapkan...cer korang survey tengok...

dapat je 1'st gaji aku orang yang pertama aku tunjuk kat mak ayah aku la..bukan setakat tunjuk je...bagi sekali la...dua-dua dapat duit hasil titik peluh aku...memang hasil titik peluh pun...coz pagi2 lagi aku da berpeluh2 urus kedai per taknye....ambik paper,buka kedai...hantar paper...kira duit...beli barang,susun barang...mcm2 la aku buat...bos aku cuma datang pagi2..tanya ok x...pastu deorang g jejalan sampai ke kl la sampai ke thailand la....aishhh dasyat btoi bos aku....duit yang lebih aku guna tok masuk "U"...huhu...
aku dengar bos aku nak suruh jaga plak bila aku blik cuti semester bulan 11....tah la...kalu aku larat aku g la...rezeki jangan ditolak...bukan senang nak dapat keje....sehari RM20..keje xteruk manapun....dari kul 7.45 samapai kul 6.30...ok la tu kan...sape nak bagi banyak2 macam tu...tu pun bersyukur banyak la...memang rezeki la tu....

senyum xperlu kata apa-apa...

No comments: