Sunday, July 31, 2011

Pesanan mereka jangan dilupakan!!!


Assalamualaikum...tetiba malam nie banyak plak idea2 gila yang nak tuliskan...tetiba aku teringat pasal pesanan mak dan ayah aku....dah lama dah aku nak tulis...tapi banyak plak halangan dia....hehehe....nak taw ape pesanan mak n ayah aku...sama la macam mak ayah orang lain pesan....tapi kena ingat pesanan mereka jangan kita  abaikan....sangat2 berguna tu...

Dulu aku ingat lagi waktu aku nak PMR...waktu famous citer "Meteor Garden"..ala citer kumpulan F4 taiwan tu...memang aku gila waktu tu...mak cakap: baca buku...nti citer tu ulang balik..tv tu xg mana pun....aku: x...citer nie xulang dah....nti xbleh tangok dah....(see..see...melawan kan)...akhirnya result kuar...sedih je...azam tingkatan 4 nak usaha sungguh2....peh..hampeh kelapa....hangat2 taik ayam je la...

Pastu SPM plak...citer "Meteor Garden 2"...benda yang sama terjadi dikala PMR dulu....budak degil...biarkan dia...akhirnya result kuar....orang lain dapat g mana hala....aku???tu la baru nak menyesal...dah xguna...bukan nak salahkan tv tu...aku yang salah...tapi tv gak la yg salah...asal waktu aku nak exam g tayang citer2 best...hahaha

Selangkah demi selangkah aku menapak untuk mendapatkan segulung ijazah,bertangga2 aku tuju...dari sijil...pastu diploma...sekarang ijazah....aku xnak ada orang yang ikut jejak langkah aku....budak degil nie selagi dia xrasa..selagi tu dia xinsaf...sekarang insaf ke??hahaha...ada la sikit...

Berbalik dari pesan orang tua2 nie...ada betulnya...deorang bleh taw dari kita..tapi kita nie darah muda...biasalah...kalau mak cakap sikit nak marah..nak melawan...xpernah nak dengar pun...dah jadi baru taw rasa macamner kan....deorang nie banyak taw dari kita...deorang tu da makan garam banyak dari kita...tu yang kena darah tinggi tu...hehehe...jangan marah yerk...gurau je...

Aku teringat member aku ada citer pasal mak dia xbagi kawan dengan seorang laki nie....tapi demi cinta yang menggunung dan lautan api yang sanggup direnangi tu..dia abaikan kata2 mak dia...n then...lelaki tu main2 kan dia je....xdatang pun waktu bertunang....sape tak geram...ada ke patut laki tu wat macam tu....semua ni aku ambik citer dari pengalaman orang...sebab aku pun xde kisah2 cinta nie nak share dengan korang....semua yang mak ayah kita larang sebenarnya bersebab....taw xkorang yang mak n ayah boleh baca isi hati anak dia...mak ayah mana yang xnak tengok anak dia senang dan bahagia??ada ke??kalu ada tu..mak ayah tu mungkin dulu kurang kasih sayang dari parent dia...tu yang jadi macam tu....so...dengar nasihat deorang...deorang lebih taw baik dan buruk...kita nie baru setahun jagung hidup dah nak pertikai, banyak songeh, siap melawan plak tu....mak ayah kalau taw anak dia nak wat hal...nak conteng arang kat muka deorang dari kecik lagi deorang da tanam anak deorang tu hidup2, picit hidung mati mati....bila besar xwat malu muka deorang....TAPI..biasa la kita nie darah muda...xkan nak dengarnye semua cakap mak n ayah...siap melawan ajak bergaduh macam kawan plak....aishhh ada ke patut...ada yang lari dari rumah sebab mak ayah tegur...eleh xrock la dari rumah....aceh2..aku pun pernah nak wat gak dulu...tapi ayah dah warning awal2 lagi...kalau kena tangkap ayah xmo g jamin...so niat pun terbantut...ahaha....xyah ler wat keje gila tu xmendatangkan faedah pun....huhu

dari kecik dia jaga sampai la ke besar,besar sungguh pengorbanan deorang....

MAK dan AYAH...sepatutnya kita dengan deorang macam kawan2...maksud aku whatever we do...we share together....baru la xkurang kasih sayang....selalu yang wat perangai nie orang yang kurang kasih sayang....deorang xpikir hal mak n ayah deorang...xreti nak jaga perasaan n maruah mak ayah deorang....semua tu sangat la penting...menjaga silaturahim....kena ingat satu benda nie...."hidup kita ni macam roda....selalu berputar"...ape yang kita wat sekarang contohnya korang maki ke mak ayah korang, korang cari pasal ke...tengking ke....korang jangan terkejut kalau anak korang pun nanti macam tu....sebab kemana jatuhnya kuah kalau xke pinggan...hehehe...tapi sure nie betul2 terjadi....ibu bapa nak didik kita jadi seorang insan yang mulia....ada ke ibu bapa yang nak kita jadi perompak ke penjahat ke??ada ke?? comform la xda kan....
so...selagi deorang masih bernafas dimuka bumi nie...segala nasihat, teguran...atau ape2 jua ucapan mereka yang baik...jadikan la pedoman tok kita meneruskan hidup nie....kata2 mereka itu satu doa yang senantiasa dimakbulkan oleh Allah....bila nanti deorang dah xda...baru nak menyesal...waktu tu da xda guna....macam mak aku pernah pesan...keluar air mata berdarah pun nak wat pa...da xbleh nak jadi yang asal....ha?pedihkan..tapi tu kenyataan yang perlu kita taw...

Kalau dulu aku cukup xsuka kena babel dengan mak aku....anak mana yang suka kena babelkan....itu dulu...sekarang xlagi...sekarang aku menjadi pendengar yang setia bila aku ada kat rumah...mendengar setiap ucapan dari mak aku..aku rasa happy,sebab dia senantiasa ada dikala aku memerlukan dia...senantiasa memberi nasihat, menunjukkan arah bila aku buntu...menyokong segala tindak tanduk aku..aku rasa aku cukup bertuah masih mempunyai mak dan ayah...
taw xkorang...mak kita tu bukan babel benda yang bukan2....dia bagi nasihat....cuma myb cara dia xberapa betul sikit....tapi...cuba korang balik rumah...cuba dengar mak kita bercakap....taw xkenapa mak kita kuat membabel..sebab dia penat wat keje rumah....sambil dia babel..dia marahkan kita...tu bukan marah...NASIHAT...kena taw tu....nti kita pun akan jadi macam tu bila kita ada anak...kan hidup nie macam roda....hehehe
jadi ape pun dalam hidup nie hormati yang tua....hargai mereka selagi mereka masih benyawa...yang itu lebih utama...jangan lupa kita pun akan tua suatu hari nanti...kita pun akan menasihati perkara yang sama....

mari kita berkasih sayang......

No comments: